PRAKTISKE OPLYSNINGER FRA KOLLEGIEKONTORET

Sørg for, at affaldscontainerne ikke overfyldes. Overfyldning medfører, at kollegiet skal betale for ekstra containere, som igen kan føre til huslejestigninger. 
Din varmemester kan oplyse dig om reglerne for storskrald i det område, dit kollegium ligger. Placer storskraldet på afhentningsstedet den dag, skraldet bliver hentet (ikke nogle dage før eller efter!) Husk at det er dit eget ansvar (og ikke varmemesterens), at storskraldet rent faktisk bliver afhentet. 

I ungdoms- og kollegieboliger er det ulovligt at benytte sig af udlejningsmuligheder som airbnb.dk, homeexchange.dk, lovehomeswap.dk og lign. 

Ifølge lovgivningen for kollegie- og ungdomsboliger er det kun den "berettigede personkreds", der må bo i jeres boliger, blandt andet skal man være under uddannelse. Du må iflg. lovgivningen heller ikke gøre brug af boligen til andet end aftalt. Det vil blandt andet sige, at du ikke må tjene penge på din bolig. 

Hvis du vil fremleje din bolig ud i en kortere eller længere periode, skal fremlejetageren også være under uddannelse, fremlejeforholdet skal godkendes af Kollegiekontoret og i øvrigt opfylde betingelserne for fremleje. (Se under fremleje i beboermappen).

Ulovlig udlejning af boligen fører til opsigelse eller ophævelse af lejemålet. 

Du er flyttet ind på et selvejende kollegium. Det betyder bl.a., at du er en del af et beboerdemokrati og kan være med til at sikre, at dit kollegium er et spændende og velfungerende sted.

Demokratiet virker bl.a. ved, at der mindst to gange om året bliver holdt et beboermøde for alle kollegiets beboere. På mødet vælger beboerne beboerrådsmedlemmerne. Alle kollegiets beboere er valgbare til beboerrådet.

Rådet har bl.a. indflydelse på kollegiets arbejder, aktiviteter og fælles arrangementer. Det skal desuden sikre god ro og orden og behandle sagerne, hvis der er klager fra beboere over andre beboere. Beboerrådet har tavshedspligt vedrørende fortrolige forhold.

Udover beboerrådet har kollegiet en bestyrelse, som varetager den overordnede ledelse. 1/3 af bestyrelsen er medlemmer af beboerrådet. De to andre tredjedele er dels indstillet af byens uddannelsesinstitutioner og dels af kommunen. 
Vi opfordrer dig til at deltage i beboermøderne og gøre din indflydelse gældende!

Læs mere om beboerdemokratiet

Hvis du er flyttet i en lejlighed, kan du søge om boligstøtte digitalt på www.borger.dk/boligstoette.

Hvis du får boligstøtte, bliver den automatisk fratrukket huslejeopkrævningen, hvad enten du er tilmeldt Nets (betalingsservice), eller du får et indbetalingskort.

Hvis du får udbetalt for meget boligstøtte, kan Udbetaling Danmark kræve det beløb tilbage, som du har fået udbetalt for meget. Tilbagebetalingskravet finder som regel sted efter 1-5 år, men kan i princippet kræves tilbage op til 20 år efter udbetalingen.

Kollegiekontoret har tegnet en husejeransvarsforsikring og en bygningsforsikring for kollegiet.

Husejeransvarsforsikringen dækker håndvaske, toiletter, dør- og vinduesruder. Bygningsforsikringen dækker bygninger og de faste installationer i tilfælde af brand, storm, skybrud, rørsprængning m.m.

Ingen af de forsikringer, som Kollegiekontoret har tegnet, dækker dine personlige ejendele (pc’er, tv, stereoanlæg osv.). Så du skal selv tegne en familie-/indboforsikring, men den behøver altså ikke dække skader for vindues- og dørruder samt sanitet. Sørg dog for, at den dækker for genhusning, såfremt du for en periode bliver nødt til at fraflytte din bolig pga. f.eks. vandskade. Dine forældres familie-/indboforsikring dækker dig, til du er fyldt 21 år; også selv om du er flyttet hjemmefra. Dog dækker den ikke, hvis du er flyttet sammen med en anden.

Vi vil også råde dig til at tegne en ulykkesforsikring. Hvis dine forældre har medtegnet dig på deres police, dækker deres police dig kun, til du er fyldt 18 år. 
Vær opmærksom på, at ingen forsikring dækker, hvis der er indbrud på grund af ulåste døre. Lås derfor altid dørene til f.eks. pulterrum, vaskeri og cykelrum.

Hvis du skal på udveksling, i praktik eller andet, der gør, at du har behov for at flytte midlertidigt, har du mulighed for at fremleje dit værelse i op til to år. Du skal selv finde en person (fremlejetager) at leje dit værelse ud til. Fremlejetageren skal være under uddannelse. Kollegiekontoret skal godkende fremlejekontrakten, inden fremlejetageren kan flytte ind.  

Du kan finde fremlejedokumentet med fremlejereglerne her

Ifølge brandvedtægterne skal indgange, gange, trapper, svalegange og nødudgange være ryddede for genstande (reoler, madrasser, tøjstativer osv.).

Brandmyndighederne holder en gang om året uvarslede brandsyn for at tjekke, om brandvedtægterne overholdes. De giver påtale og til tider bøder, hvis gangarealer mv. ikke er ryddede. Varmemesteren kan også fjerne genstande på gange osv. uden varsel. 

Sørg også for at flugtveje på evt. p-pladser holdes fri for biler, cykler, barnevogne og lignende.

For Ravnsbjerg Kollegiet, Tandlægekollegiet og Vilh. Kiers Kollegium se i kollegiernes husorden.

På Skjoldhøj Kollegiet må der holdes alle former for husdyr. Hunde skal tilmeldes på varmemesterkontoret.

Huslejebetaling
Huslejen skal betales senest d. 1. hverdag i hver måned. Betales der herefter, vil næste måneds opkrævning blive pålagt et gebyr på 279 kr. (2017 niveau). Du kan vælge mellem tre måder at betale din husleje:

  1. Tilmelding til Nets (betalingsservice) Vi vil anbefale dig at benytte denne betalingsform, da det er den absolut billigste og letteste for alle parter. Betalingsservice er gratis og kan opsiges når som helst. Du kan tilmelde dig ordningen på det indbetalingskort, som du modtager, efter du er flyttet ind. Hvis du stadig modtager et indbetalingskort efter tilmelding til Nets, er det enten fordi, ordningen endnu ikke er trådt i kraft, eller fordi der er sket en fejl ved tilmeldingen. Kontakt din bank for at få løst problemet.  
  2. Betaling på indbetalingskort på netbank eller i banken. Denne betalingsform koster dig et gebyr hver måned.
    Hvis du ikke modtager dit indbetalingskort en måned, eller det bliver væk, er det dit eget ansvar, at huslejen bliver betalt inden sidste betalingsdato. Dette kan ske ved betaling til Kollegiekontorets girokonto nr. 913 0187. Husk at anføre dit navn og adresse eller lejemålsnummer. 
  3. Via netbank ved overførsel af beløbet til reg.nr. 3627 og kontonr. 0009130187. Husk at anføre dit navn og adresse eller lejemålsnummer. 

Hvis du betaler fra udlandet, skal du bruge følgende oplysninger: IBAN: DK393 000 000 913 0187 og SWIFT CODE: DABADKKK (Danske Bank, Kannikegade 4-6, 8000 Aarhus C) Bemærk at du selv skal betale for alle omkostninger vedrørende betaling fra udlandet.

Ingen udsættelse af betalingen
Det er ikke muligt at søge om at få sin huslejebetaling udsat. Huslejen skal betales rettidigt. 

Hvis huslejen ikke betales 
Hvis du ikke betaler din husleje rettidigt, sender vi først en påkravsskrivelse med gebyr. Dernæst overdrages sagen til advokat, hvorefter dit lejemål ophæves, og du bliver pålagt at betale ca. 1800 kr. til advokat- og fogedomkostninger.

Huslejeforhøjelse
Hvis huslejen forhøjes, sker det normalt d. 1/8, og der bliver varslet 3 måneder i forvejen, dvs. normalt inden d. 1/5. Kollegiekontoret giver besked om forhøjelsen til Nets og boligstøttekontoret.

Hvis du har øvrige spørgsmål vedrørerende din husleje, kan du skrive til os på husleje@kollegiekontoret.dk

Du har mulighed for at flytte internt på kollegiet. Der kan være forskellige grunde til, at du ønsker at benytte dig af denne mulighed. F.eks. hvis du ønsker at

  • flytte til et andet værelse
  • flytte fra et værelse til en lejlighed
  • flytte i lejlighed med en anden beboer fra dit kollegium
  • flytte i større lejlighed, fordi du/I venter barn 

Ansøgere til intern flytning har fortrinsret til en ledig bolig på det kollegium, de bor på.

Intern flytning kan kun finde sted på det kollegium, du bor på. Hvis du ønsker at flytte til et andet kollegium, skal du lave en ansøgning på www.ungdomsboligaarhus.dk.

Fremlejere kan ikke søge om intern flytning. Du kan heller ikke søge om intern flytning, hvis du allerede har opsagt til din bolig. 

Hvis du vil søge intern flytning, kan du udfylde denne blanket. Du kan også blot sende et brev eller skrive en mail til Kollegiekontoret, hvor der skal stå: 

  1. Dit navn og din adresse
  2. Hvor på kollegiet du ønsker at flytte til; det kan f.eks. være en   bestemt boligtype, en bestemt opgang eller etage.

Hvis du siger nej tak til et tilbud, vil din ansøgning om intern flytning blive slettet. 

NB Du kan få tilbudt en intern bolig, før opsigelsesfristen på din nuværende bolig er udløbet. Det kan derfor ske, at du skal betale husleje for to boliger i en periode. Depositummet/indskuddet for din nuværende bolig får du først tilbage ca. 14 dage efter lejemålets ophør.  Så hvis du søger en intern bolig, skal du sørge for at have til din nye bolig.  

Du har forbindelse til internettet. Hvis du har problemer med forbindelsen, kan det skyldes dit netværkskort. Kontakt den netværksansvarlige eller afdelingsbestyrelsen på dit kollegium for at få hjælp.

Kollegiets internet forbindelse er leveret af Bolignet-Aarhus. Gør dig selv den tjeneste at kode deres nr. ind i din telefon allerede nu. Hvis du skal bruge den, er det jo ikke sikkert du kan se det her.

Bolignet-Aarhus’ support: 82 50 50 50. (Man - fre 10 - 19 og lørdag 12 - 15) 
Du kan også finde et sted, hvor du kan komme på nettet (f.eks. på din uddannelsesinstitution eller på biblioteket) og tage et print af manualerne om opsætning af internetforbindelse, e-mail- og evt. telefonkonto, som findes på mit.bolignet-aarhus.dk  

NB Under Mine Sider hos Bolignet-Aarhus kan du endvidere selv opgradere din internethastighed.

Bemærk at der ikke er inkluderet licens i internetforbindelsen. Du kan tilmelde dig medielicens på dr.dk/tilmeldlicens

Du kan indgå en aftale med udbyderen Bolignet-Aarhus, hvis du vil indgå en aftale om levering af tv. 

Bemærk at der ikke er inkluderet licens i nogen af pakkerne. Du kan tilmelde dig medielicens på dr.dk/tilmeldlicens

Bemærk også, at selv om du vælger ikke at have en tv-pakke, skal du betale et mindre beløb til vedligeholdelsen og driften af antenneanlægget. 

Dialog er altid bedre end konflikt, men hvis en konflikt er gået i hårdknude har du muligheden for at klage. Din klage skal være skriftlig og kun undtagelsesvist dreje sig om hændelser, der er mere end 2 uger gamle. Klager over overtrædelse af husordenen behandles af beboerrådet i lukkede møder med absolut diskretion. 

Hvis du eller flere vil klage over en medbeboer, skal du først og fremmest skrive en skriftlig klage, som skal indeholde oplysninger om:

  • hvem der klages over
  • hvad der klages over og 
  • hvornår det, der klages over fandt sted. 

Den skal sendes til dit kollegiums beboerråd (evt. klageudvalg). Klager kan kun undtagelsesvist være anonyme.

Den der klages over skal have mulighed for at udlægge sit syn på sagen. Beboerrådet beslutter på baggrund af klagen, og den anden parts fremstilling af sagen, om den indklagede skal have en henstilling eller indstilles til en skriftlig advarsel. Beboerrådet giver besked til Kollegiekontoret, som herefter skriver og sender advarsler til den anklagede. 

Efter gentagne skriftlige advarsler over den samme overtrædelse i husorden eller lejeloven, kan beboeren opsiges (med 3 måneders varsel) eller ophæves (med kort varsel).

I særdeles grove tilfælde kan Kollegiekontoret ophæve et lejemål uden forudgående varsel. 

Hvis dit kollegium har udarbejdet en procedure for klagesagsbehandling, kan du finde den andetsteds her i beboermappen.

Du har mulighed for at anke beboerrådet/klageudvalgets afgørelse til kollegiets bestyrelse. 

I tilfælde af uoverenstemmelser mellem lejer og udlejer vedr. sager som for eksempel:

  • Lejeren størrelse, herunder regulering af lejen
  • Lejens pligt til istandsættelse ved fraflytning
  • Mangler ved lejeforholdes begyndelse

kan du indbringe sagen til kommunes huslejenævn. 

Det er Kollegiekontoret, som er administrator for de selvejende kollegier.  Det betyder bl.a., at Kollegiekontoret udfører opgaver for kollegierne f.eks. at.:

- udleje boligerne 
- sørge for, at beboerrådets, bestyrelsens og beboermødets beslutninger    føres ud i livet
- udarbejde budgetter og regnskaber
- holde sig a jour med ændringer i lovgrundlaget

Boligorganisationen, Kollegiekontoret er organiseret som et garantiselskab, De selvejende kollegier har indskudt kapital og har således medejerskab i Kollegiekontoret. Det betyder bl.a., at der er to beboere fra de selvejende kollegier som sidder i boligorganisationens bestyrelse og repræsentantskab. Beboerne på de selvejende kollegier har således – sammen med beboerne på alle Kollegiekontorets kollegier (afdelinger) - indflydelse på boligorganisationen overordnede beslutninger og drift.

På Tandlægekollegiet er det ikke muligt at låne møbler, men på de øvrige kollegier kan der lånes følgende:

Ravnsbjerg Kollegiet og Skjoldhøjkollegiet:
Boksmadras, skrivebord, skrivebordsstol, skuffemøbel, arkitektlampe, sofabord, reol og lænestol. NB Ved lån af boksmadras er køb af den medfølgende topmadras obligatorisk.

Vilh. Kiers Kollegium: 
Boksmadras, skrivebord, skrivebordsstol, skuffemøbel, arkitektlampe, sofabord og reol. NB Ved lån af boksmadras er køb af den medfølgende topmadras obligatorisk.

Generelt om håndtering af møbler:
Lån af møbler sker ved henvendelse i møbeldepotets åbningstid. Hvis der er møbler i værelset/lejligheden ved indflytning, skal du selv sørge for at bringe de møbler, som du ikke ønsker at benytte, til møbeldepotet. 

Skulle du miste din nøgle til dit værelse eller din lejlighed, kan du kontakte din varmemester inden for normal arbejdstid; så kan han låse dig ind.

Uden for normal arbejdstid gælder følgende retningslinjer:

Ravnsbjerg Kollegiet, Tandlægekollegiet og Vilh. Kiers Kollegium: Efter normal arbejdstid skal du kontakte en låsesmed for at blive låst ind. Du skal selv betale for udgifterne hertil.

Skjoldhøjkollegiet: Du kan blive låst ind mod et gebyr (gælder kun når en varmemester bemander vagttelefonen) Der låses IKKE ind efter midnat. 

For alle kollegierne gælder det i øvrigt, at hvis man mister sine nøgler, skal man selv betale for udgifterne til at få omstillet låsen. Så pas på dem og opbevar evt. en ekstranøgle hos din nabo. 

Du skal benytte vores opsigelsesblanket, hvis du vil opsige din bolig. Du skal opsige mindst 6 uger før, du vil flytte; og du kan sige din bolig op til d. 1. eller 15. i en given måned (på opsigelsesblanketten finder du de rettidige opsigelsesdatoer). Hvis du bor sammen med en anden, skal vedkommende også skrive under på opsigelsen. 

Skriv hvornår du ønsker din bolig genudlejet. Hvis din bolig udlejes før den rettidige opsigelsesfrist, skal du selvfølgelig kun betale husleje til datoen for genudlejning.  

Skjoldhøjkollegiet, Ravnsbjerg Kollegiet og Tandlægekollegiet:
Du skal fraflytte din bolig senest 7 arbejdsdage før den ønskede genudlejningsdag, også selvom det ikke lykkes os at genudleje den til denne dag.

Vilh. Kiers Kollegium:
Du skal fraflytte 14 dage før den ønskede genudlejningsdag.

 

Boligen skal være rengjort og ryddet og dine nøgler skal være afleveret til varmemesteren senest kl. 9.00 på fraflytningsdagen. Fra du har sagt op, til du flytter, har du stadig pligt til at gøre rent på fællesarealerne.

Varmemesteren foretager et fraflytningssyn. Hvis du ønsker at være til stede ved dette syn, skal du selv aftale tid med ham senest 3 dage før fraflytningen.

Det er tilladt at installere opvaskemaskine og/eller vaskemaskine i din egen bolig, hvis kollegiets el- vand- og afløbsinstallation har tilstrækkelig kapacitet.

Kollegiekontoret skal give tilladelse inden installation.

Ansøgning kan rekvireres hos kollegiets boliginspektør på Kollegiekontoret.

På Skjoldhøj Kollegiet hører der til hvert lejemål et lille pulterrum, hvor der kan opbevares småting. 

På Ravnsbjerg Kollegiet og på  Vilh. Kiers Kollegium deler flere personer et pulterrum. Hvert lejemål har hyldeplads til opbevaring af småting.

 Tandlægekollegiet er der ingen pulterrum. 

NB Opbevaring af private ejendele i pulterrum sker på eget ansvar. Ved vandskade, tyveri, hærværk o.lign. dækker kollegiets forsikring ikke skade på private ejendele. Du skal derfor selv tegne en forsikring.

Du har pligt til at hjælpe med at gøre rent på fællesarealerne.

Mindst én gang om året sender Kollegiekontoret en studiekontrol til alle beboerne for at sikre, at betingelserne for at bo i boligerne overholdes. Hvis du ikke sender studiekontrollen retur til tiden, eller hvis du ikke længere er studieaktiv, opsiger vi din bolig med tre måneders varsel. 
NB Du har lov til at blive boende i din bolig tre måneder efter studieophør.

På Skjoldhøjkollegiet, Vilh. Kiers Kollegium og Tandlægekollegiet udleveres der ved indflytningen et vaskerikort. Kortet registrerer hver gang, du sætter en vask over eller tørretumbler, og udgifterne hertil vil blive lagt oven i din huslejebetaling.

 Ravnsbjerg Kollegiet er vask inkluderet i huslejen.

HÅNDTERING AF VASKETØJ:
BH'er med metalstivere kan falde ud under vask og sætte sig i tromlen, og kan dermed ødelægge ikke kun dit eget, men også andres vasketøj. BH'er med metalstivere skal derfor altid anbringes i en vaskepose, inden de lægges i maskinen.

Se altid efter om der ligger fremmedlegemer i dit tøj, inden du lægger det i maskinen. (Drej evt. trommen en omgang, inden du tænder maskinen) Lommer skal tømmes for genstande.

Følger du ikke ovennævnte anvisninger på håndtering af vasketøj, kan dette medføre beskadigelse af maskinen. Den/de ansvarlige skal selv betale reperationsudgifterne.

Du må gerne have din egen virksomhed i din bolig, men det må ikke være til nogen som helst gene for de øvrige beboere. Virksomheden må ikke være forbundet med skiltning, varelager eller personlig henvendelse på din adresse.

KOLLEGIETS DOKUMENTER

PDF. FILER

HUSORDEN  

KLAGESAGER (Procedure)

IT-VEDTÆGTER (Tillæg til kollegiets husorden) 

VEDLIGEHOLDELSESREGLEMENT 

VEJLEDNING TIL VEDLIGEHOLDELSESREGLEMENTET (Hvordan du rengør og vedligeholder din bolig)

VEJLEDNING TIL UDFYLDELSE AF MANGELLISTEN (Vejledning til at udfylde den mangelliste, som I får et link til pr. email i forbindelse med indflytningen) 

BEBOERRÅDETS OG BEBOERMØDETS VEDTÆGTER 

BEBOERRÅDETS FORRETNINGSORDEN 

BEBOERMØDETS FORRETNINGSORDEN 

SKJOLDHØJ KOLLEGIETS VEDTÆGTER