Rengøring

Beboerrådet på Skjoldhøjkollegiet har valgt at have en rengøringsordning. Ordningen gælder for alle A, B og D-opgange. Ordningen har til formål at opretholde et rimeligt rengøringsniveau på opgangenes fællesarealer.

 

Kontrol af rengøring

 

Hver opgang har en rengøringsplan, og hver værelsesbeboer er ansvarlig for rengøring af enten køkken eller fællesrum hver sjette uge. Hvilket værelse der er ansvarlig for rengøringen fremgår af rengøringsplanen og kører efter et rotationsprincip. En uge skal du altså rengøre køkkenet, seks uger efter skal du rengøre fællesrummet, og så videre.

Rengøringen tjekkes hver tirsdag formiddag mellem 08.00 og 10.00 af varmemestrene, og de efterlader en tjekliste med de specifikke rengøringspunkter, der ikke kunne godkendes. Er alt i orden får du bare en smiley. Er der ankepunkter, bedes disse rengjort og holdt rene indtil rengøringsfirmaet kommer forbi. Er alt i orden, sker der ikke videre, men er ankepunkterne ikke klaret tilfredsstillende, bliver dette gjort af rengøringsselskabet, og du bliver gjort økonomisk ansvarlig for denne ekstraudgift. Beløbet trækkes automatisk på den efterfølgende huslejeopkrævning.

Klager over for sløve eller grove rengøringstjek begge dage kan i første omgang forelægges Varmemesteren i dennes åbningstid.

Rengøringen tager 1 til 2 timer, 8-9 gange om året, så det er ikke nogen overvældende arbejdsbyrde der her er tale om. Det skal understreges, at fordi du i en given uge skal gøre køkkenet rent, betyder det ikke at du skal klare andres opvask.

 

Betaling for ikke udført rengøring

Betaling for rengøring udført af det eksterne rengøringsfirma, vil blive opkrævet samme med den næste måneds huslejeopkrævning hos den ansvarlige beboer.

Tomme værelse

I tilfælde, hvor værelset der er anført på rengøringsplanen, ikke er udlejet, vil der IKKE blive rekvireret rengøringsfirma til at udføre den manglende rengøring.

Forpligtelse

Husk at alle beboer har pligt til aktivt at medvirke til at opgangen er renholdt jf. lejekontrakten og vedligeholdelsesreglementet.

Klagemulighed

Oplever du problemer med medbeboere, der ikke medvirker til at opgangen holdes ren og ryddelig, kan du klage. For mere information omkring hvordan dette gøres, se info side om klageudvalget.

Er du utilfreds med rengøringstjekket, skal du kontakte kollegiets varmemester på skjoldhoej@kollegiekontoret.dk

 

Har du forslag til forbedringer af ordningen, kan de sendes til beboerrådet på BR@skjoldhoej.dk

Rengøring af emhætter

Fra den 5. marts 2019 vil rengøring af emhætter være en del af den ugentlige rengøring når man har køkkenrengøringen på A og D opgange.

Beslutning er blevet taget da emhætterne kun ellers blev rengjort en gang om året til forårsrengøring, og derfor var både besværlige at rengøre og vanvittigt uhygiejniske. Rengøringsbaljen vil blive leveret til din opgang af varmesteren. Rengøringsartiklerne skal købes i Lokal Brugsen. Produktet er kaldt Grundrens og koster omkring de 30,- kroner.

Videoen nedenfor viser dig hvordan emhætterne skal rengøres.



Er du usikker på hvilken opgangstype du bor på, kan du finde ud af det ved at kigge på kortet her

Nedenfor kan du tilmelde dig kollegiets rengøringsreminder. Når du er tilmeldt vil du modtage en email, når det er din tur til at gøre fællesområdet rent.